No nyt meni sitten neitsyys tässäkin asiassa, eli akupunktiossa. :)

Paikassa minua oli vastassa mukava nuori nainen, koulutukseltaan fysioterapeutti. Ensin hän kyseli mm. että minkä takia olen hakeutunut sinne, minkälaisia oireita migreeni minulle aiheuttaa, ja että olenko ennen käynyt akupunktiossa. Sen jälkeen hän tunnusteli, miltä niskani tuntuu, erityisesti ensimmäiset nikamat, ja miten minun kaularankani liikkuu eli kääntelemällä päätäni. Hyvin kuulemma liikkui, vasemmalla puolella oli vähän jotain jumia. Sitten hän venytti niskaa ja kaularankaa vetämällä päästä. Sitten minun piti painaa leukaa rintaa vasten, jotta hän näki, miten kaularangan ojentajalihakset venyvät. Seuraavaksi hän vähän hieroi niskaa ja hartioita, että lihakset lämpenevät ja verenkierto vahvistuu.
 
Tähän asti olin ollut selälläni, ja nyt käännyin mahalleni, koska neulat tulivat niskan alueelle. Neljä neulaa hartioihin (kaksi molemmille puolille,) neljä kallonpohjaan ja yksi etäpisteeseen vasemman peukalon juureen. Neulojen laittaminen nipisti tosi vähän, niiden ollessa paikoillaan en tuntenut mitään, ainoastaan silloin kun hän hiukan kokeili tai pyöräytti neuloja, että ne ovat ok, niin sillon taas tuntui vähän. Neulat ovat kuulemma kertakäyttöisiä, kirurginterästä, joten ne eivät katkea, vaikka niitä kuinka pyörittelisi tai vääntäisi. Neulat olivat paikoillaan jotain 20-30 min, en tiedä tarkkaan, kun en katsonut kellosta. Hyvin ainakin rentouduin.

Kaikenkaikkiaan olin vastaanotolla n. 50 min. Kotiläksyksi sain tehdä kerran päivässä kymmenen kertaa sitä kaularangan ojennusliikettä: makaa tasaisella sängyllä tai lattialla, takaraivon alla on pyyherulla ja sitten painaa leukaa rintaa kohti ja sen jälkeen rentoutus, ja tätä toistaa 10 kertaa.

Mukava käynti, ja minimimäärä on 3 käyntiä, joten sovimme valmiiksi jo seuraavat kaksi kertaa, ensi ja sitä seuraavalle viikolle. Nyt on edelleen hyvä olo, niska ja hartiat ovat jotenkin irtonaisemmat, ei tunnu jumitusta, ehkä se venyttely ja taivuttelukin vaikuttivat. En tiedä. Mielenkiintoista oli. Tykkäsin. :) Toivottavasti tämä auttaa, aika näyttää.